De evolutie en toekomst van gamen

Je kunt je tegenwoordig bijna niet meer voorstellen hoe het is om een dag geen telefoon te hebben. De technologie in onze telefoons zorgt ervoor dat we altijd en overal kunnen genieten van muziek, internet, berichten en verschillende spelletjes, zoals Candy Crush, Clash of Clans en poker in online casino’s.

In 1972 bracht Magnavox Odyssey de eerste commerciële gameconsole uit en in de jaren daarna kwamen er steeds meer andere consoles op de markt, zoals de PlayStation 1 in 1995, de XBOX 260 in 2006 en de Wii U van Nintendo in 2012. De meest populaire manier van gamen is echter op mobiele telefoons. Deze industrie begon twintig jaar geleden te groeien toen Nokia het spel Snake als vooraf geïnstalleerd spel op hun mobiele telefoons introduceerde.

In diezelfde tijd werden er vorderingen gemaakt in netwerktechnologie en werd WAP geïntroduceerd, waardoor het mogelijk werd om mobiele spellen met meerdere spelers te spelen. WAP was niet erg geavanceerd, maar het was een enorme stap vooruit omdat het de introductie van J2ME- en BREW-technologie mogelijk maakte.

Vanaf 2004 kwamen er steeds meer draagbare gameconsoles uit, zoals de Nintendo DS en de PSP. Vooral de PSP was één van de beste apparaten waarmee je op het internet kon browsen en grafische beelden van hoge kwaliteit kon weergeven.

Daarna was de mobiele game-industrie getuige van een drastische verandering toen Apple in 2007 de allereerste smartphone uitbracht. De iPhone 2G was perfect voor mobiele spellen dankzij de interface die op die van een desktopcomputer leek, de gemakkelijke interactie en de iOS. In 2008 lanceerde Apple de App Store met 500 apps. Het duurde niet lang voordat Android OS in de voetsporen van Apple trad.

Met de lancering van de App Store en Google Play waren er een aantal succesvolle spelletjes, maar de grote doorbraak kwam met de release van Angry Birds. Dit spel had meer gebruikers en een hogere spelkwaliteit dan de spellen die hiervoor kwamen. Na Angry Birds werden ook andere spellen veel populairder.

De release van deze spellen veranderde de mobiele game-industrie met functies die real-time interacties mogelijk maakten en de mogelijkheid om scores te delen. Op deze manier werden de doelgroepen groter.

De toekomst van gaming

De meest recente draagbare consoles van Sony en Nintendo deden het niet zo goed als verwacht en beide bedrijven gaven de schuld aan het toegenomen gebruik van smartphones voor gamen.

Videogamebedrijven die grote consoles verkopen, vinden het steeds lastiger om op de markt te blijven, terwijl de ontwikkelaars van mobiele games steeds meer spellen uitbrengen die erg succesvol worden. De industrie voor mobiele games is nog steeds enorm aan het groeien. Uit cijfers van de App Store blijkt dat er dagelijks 430 verschillende games worden gedownload.

Om het succes van mobiele games nog verder te versterken zijn er nieuwe gadgets die constant op de markt komen en mobiele spellen leuker maken. Er zijn bijvoorbeeld gadgets met fitness-trackingmogelijkheden.

Gaan smartphones consoles vervangen?

Zullen mensen stoppen met spelen op consoles? Dit is zeer onwaarschijnlijk. Er zijn toch grote verschillen tussen gamen op een pc of console en op een mobiele telefoon. Games op een mobiele telefoon hebben het meer mainstream gemaakt. En veel spellen die groot zijn geworden op consoles, zoals FIFA 15 en GTA, worden nu ook uitgebracht als apps voor smartphones om meer spelers te trekken.

Conclusie

Wat is nou echt de toekomst van gaming? Als we alle feiten op een rijtje zetten, lijkt het er niet op dat gamen echt afhankelijk is van het soort console dat wordt gebruikt om te spelen. Sinds de introductie van elektronische games, worden ze meer gespeeld, ongeacht het soort console. De game-industrie heeft dit punt bereikt via een aantal verschillende platforms en games zullen altijd blijven bestaan.

Console-bedrijven zullen stappen moeten zetten om tegemoet te komen aan de behoeften van de moderniteit en games zullen steeds geavanceerder worden. De toekomst van gaming is gevuld met nieuwe trends, integraties en innovaties. De platforms maken het alleen maar leuker en interactieve apparaten die met elkaar en andere gadgets kunnen communiceren zorgen ervoor dat mensen met verschillende consoles toch samen kunnen spelen.

Innovatie is belangrijk en de verwachting is dat er elke dag wel weer een nieuw spel zal verschijnen die beter is dan alle andere. Een goed voorbeeld hiervan is Minecraft, een spel dat beschikbaar is op alle platforms. Het heeft geen extreem goede graphics en vereist niet veel hardware, maar toch is iedereen er gek op. De toekomst van gamen gaat dus vooral om integratie.